Knockoutkungen och Medaljmaskinen

  • 25 jun 2026

image: Knockoutkungen och Medaljmaskinen

Imponerande seger för Axel G i knockoutsprint under SM-veckan i Karlstad. Han tog kommandot och var först i spåret större delen av banan. Det andra orkade helt enkelt inte hålla farten. Guldet var Axels tredje på distansen, vilket innebär att han nu kan kallas för Knockoutkungen på riktigt. Om dryga två veckor väntar VM i Italien!

Bakom Axel slet Gustav och såg ett tag ut att vara utanför medaljstriden, men ett snyggt vägval till sista kontrollen ordnade bronset till Bagarmossen. Det var Gustavs 45:e(!) medalj på SM som senior, vilket kommer att vara ett svårslaget rekord för kommande generationer. Han kan därför, utan att överdriva, kallas för Medaljmaskinen!

I morgon väntar sprintstafett där Axel och Gustav får sällskap av Vendela och Helena!